Total Pageviews

Monday 23 July 2012

Lagi-lagi Lamb Kebab


Bila sedang berpuasa tu, macam-macam makanan dalam ingatan. Petang ni aku nak berbuka dengan lamb kebab ni. Kebetulan ada lagi sikit daging lamb bahagian paha saki-baki yang dibeli hari tu. Cukuplah untuk sekali makan. Bukan boleh di makan banyak pun, nanti terasa juga naik ke kepala panasnya. Sekadar penghilang terliur je. 

Selepas di potong dadu, dapat juga 4 skewers ni. Daging lamb ni aku perap pakai serbuk BBQ, garam, garlic, ginger, coriander, cumin, white pepper, black pepper, cayenne pepper, air lemon dan olive oil. Semuanya diletakkan serba sedikit. Semasa membakarnya, aku taburkan lagi sedikit cayenne pepper dan sumac powder. Tak perap lama pun, terus cucuk pada skewer dan bakar. 

Bila dapat makan kebab ni, hilang rindu pada kebab yang selalu aku order di restoran Uighur. Jika kat sana secucuk kebab berharga aud2. Kebab ini hanya akan berasa nikmat memakannya bila dimakan semasa masih panas-panas. Bila dah sejuk, ia akan jadi keras sikit. 

Dua cucuk kebab ini sudah mengenyangkan aku. Aku hanya berbuka dengan dua cucuk kebab ini sahaja tanpa menjamah nasi. Memadai dan terasa kenyangnya. Alhamdulillah.....


Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment